Inre styrketräning i pedagogisk verksamhet (5-17 år)

Ett effektivt sätt att bryta negativa skolmönster och skapa en verksamhetskultur med ansvar, samarbete och stil!

INRE STYRKETRÄNING
Barn och ungdomar behöver fortbildning precis som vi vuxna.

De behöver få ökad kompetens om hur vi tillsammans gör för att:

grupputveckla,

värdegrunda och

ledarskapa.

De behöver, precis som vi vuxna, utveckla sina sociala förmågor, den personliga värdegrunden och ett ansvarsfullt personligt ledarskap.

ANSVAR – SAMARBETE – STIL

INRE STYRKETRÄNING erbjuds som en aha-utbildning för de äldre eleverna och som en lättsam kurs med magi och buktaleri till barn- och elevgrupper till de yngre F-6. Alla pass anpassas efter behov och mognad i gruppen.

Nedan kan du läsa om 23 olika fortbildningspass som utvecklar individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.

Kan anpassas efter grupp:

  • GRUNDSKOLOR F-6 (Bråkan på kurs) 
  • GRUNDSKOLOR 7-9 (Aha-utbildning)
  • FÖRSKOLOR (5-åringar) Bråkan på kurs)
  • GYMNASIESKOLOR (Aha-utbildning)
MÅLSÄTTNING
Inre styrketräning vill:

  • skapa en bra grogrund för social utveckling.
  • ge personal, föräldrar och barn/elever ett gemensamt värdegrundsspråk.
  • ge inspiration och hälsofrämjande värdegrundsverktyg till personal och föräldrar.
Utvärderingar

UTVÄRDERINGAR inre styrketräning

En sammanfattning från utvärderingar 2007-2015 (Inre styrketräning).

Här kan du läsa några av personalens utvärderingskommentarer från olika skolor i Enköpings kommun.

Utvärdering Inre styrketräning personal pdf-fil

Korta utvärderingskommentarer från de yngsta (F-3)

”Det va kul för att han försökte bereta så vi förstog.”

”Han har gjort mycke nytta i klassen.”

”Göran lärde oss jättemycket om inre styrketräning.”

”Göran lärde oss jättebra saker som man har nytta av.”

”Jag tycker Görans lektioner är roliga men bra!”

”Man fik jete myke inreskyketrening.”

Här kan du läsa några utvärderingar av elever som genomgått konceptet ”Bråkan på kurs” Inre styrketräning i en trea!

Utvärdering: Bråkan på kurs.

Elever 4-6 skriver:

”Det du sa var jätteviktigt för mig. tack för det.”

”Det var bra för någon gång behöver man det du pratade om.”

”Jag vill bara tacka dig för att du fick mig att inse hur viktigt det är att vara sig själv! det fick mig att öka mitt självförtroende. tack ännu en gång!. Det är guld värt!”

”Hej Göran jag tycker att det var bra att du kom till oss för att jag lärde mig saker som jag inte visste så tack!”

Ett utvärderingsbrev från en elev angående ”Inre styrketräning” 4-6 (pdf-fil)

I de äldre årskurserna (7-9) skriver eleverna i en klass bland annat:

”Det har blivit kul att gå i skolan, Det har blivit bra stämning.”

”Det här har varit lärorikt.”

”Det har varit bra. Man lär sig mycket med det här.”

”Jag tror att alla vi i klassen är sjukt tacksamma över att du har varit här.”

”Jag tycker att det är grymt bra det Göran gör. Kuratorer borde också prata så här då kanske utsatta skulle få mod att prata om det.”

”Det var sjukt kul att du var här och jag hoppas att du fortsätter med det du gör för det är du grym på! hoppas du kommer nån mer gång”.

”Jag tycker att det har varit grymt bra att du har varit här och hjälpt oss i klassen.Vi är tacksamma för det! Du har förändrat mycket i det jag tänker och fått mig att förstå mycket. Tex att tanken bestämmer mycket och att göra mönsterbryt är starkt. Tack Göran, du är speciell.”

”Det har varit bra att du har varit här för att det har varit ganska mycket mobbning i klassen men det har blivit bättre sen de sista gångerna du varit här. Tack!”

”Det fick nog många att ställa om sig.”

INRE STYRKETRÄNING är ett proaktivt värdegrundsarbete som utvecklats för grundskolan.  Inre styrketräning utvärdering 2007

Skolor som bokat konceptet "inre styrketräning" (under minst fyra veckor):

Inbokat infomöte: Irstaskolan, Irsta, Västerås kommun 

Inbokat samarbete: Västerås Montessoriskola, (friskola) Västerås

Feb 2019: Lillsjöskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun

Dec 2018: Brunnaskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun

Tuppkärrsskolan, Surahammar, Surahammars kommun

Österbyskolan, Österbybruk, Östhammars kommun

Hammarskolan, Gimo, Östhammars kommun

Öregrunds skola, Öregrund, Östhammars kommum

Gräsö skola, Gräsö, Öregrunds kommun

Västerängsskolan, Bålsta, Håbo kommun

Friskolan Hinden, Enköping, Enköpings kommun

Österledskyrkans fritids, Gamla Uppsala, Uppsala kommun

Pilskolan, Uppsala, Uppsala kommun

Munksundsskolan, Enköping, Enköpings kommun

Lillkyrkaskolan, Lillkyrka, Enköpings kommun

Örsundsbroskolan, Örsundsbro, Enköpings kommun

Skolstaskolan, Skolsta, Enköpings kommun

Grillbyskolan, Grillby, Enköpings kommun

Fjärdhundraskolan, Fjärdhundra, Enköpings kommun

Rombergaskolan, Enköping, Enköpings kommun

Enöglaskolan, Enköping, Enköpings kommun

Korsängsskolan, Enköping, Enköpings kommun

Bergvretenskolan, Enköping, Enköpings kommun

S:t Ilianskolan, Enköping, Enköpings kommun

Hummelstaskolan, Hummelsta, Enköpings kommun

Boka en kompetensfortbildning

Får i dagsläget många uppdragsförfrågningar om inre styrketräning (som kräver cirka fem veckors intensivt utvecklingsarbete)

Tyvärr räcker inte tiden till ibland. Därför finns det också möjlighet att boka en komprimerad kompetensfortbildning.
Upplägget kan se olika ut. Bör vara minst en heldagsutbildning.
Kan också läggas som en serie kompetensutvecklingspass där personalen får ”växor” mellan passen.

Det viktiga är att all personal är med på tåget och är motiverade att göra en gemensam ”utvecklingsresa”.

Tar endast uppdrag om den aktuella personalgruppen är motiverad och efterfrågar kompetensfortbildning.

Kompetensfortbildningen ger personalgrupper inspiration om respektfulla verktyg som bryter negativa skolmönster och ger en hälsofrämjande känsla av kontroll* tillsammans med föräldrar och elever.
(*ökat kasamvärde: meningsfullt, begripligt och hanterbart)
 
Tre ord är centrala i mina kompetensfortbildningar:
grupputveckla – värdegrunda – ledarskapa.
 

1. Grupputveckla
Ger varje ledare förståelse och grupputvecklingskompetens . Aldrig mer upplevs grupper som ”omöjliga” eller ”svåra”. Varje pedagog får kunskapen om de naturliga faserna varje grupp genomgår och vad man som ledare gör för att utveckla ett tillitsskapande och respektfullt klimat

 

2. Värdegrunda

Fokuserar på ett gemensamt värdegrundsspråk och en gemensam värdegrundsriktning där vi alla blir medvetna om att vi alla ständigt värdegundar i allt vi säger och gör (och allt vi inte säger och inte gör)

 
3.
 Ledarskapa
Fokuserar på ett salutogent tankemönster där vi som ledare fungerar som smittande hälsofrämjare för oss själva och andra.
Kopplar ihop vår roll som ledare och förebild till vår viktiga roll att grupputveckla och värdegrunda.
 

Hör av dig om du vill ha referenser.

Några utvärderingskommentarer från ett av mina senaste uppdrag:

 

”Positivt, glatt, lättsamt och en härlig stämning har inträtt på skolan”
 
”Helt fantastiskt. Detta gynnar eleverna oerhört mycket. Skulle så gärna vilja arbeta mer med dig på klassnivå. Jag kommer definitivt att fortsätta att jobba med inre styrketräning.”
 
”Helt fantastiskt!, Kul att barnen blev så engagerade också! 🙂”
 
”Fantastisk fortbildning. Vill ha mer av detta! Hela skolan behöver jobba aktivt med att använda ord och begrepp som du gett oss.”

Sagt om konceptet av personal

 Några utvärderingskommentarer från ett av mina senaste uppdrag:

 

”Positivt, glatt, lättsamt och en härlig stämning har inträtt på skolan”
 
”Helt fantastiskt. Detta gynnar eleverna oerhört mycket. Skulle så gärna vilja arbeta mer med dig på klassnivå. Jag kommer definitivt att fortsätta att jobba med inre styrketräning.”
 
”Helt fantastiskt!, Kul att barnen blev så engagerade också! 🙂”
 
”Fantastisk fortbildning. Vill ha mer av detta! Hela skolan behöver jobba aktivt med att använda ord och begrepp som du gett oss.”

 
Elever skolår 5: ”Hej! Jag har lärt mig supermycket om hur man ska vara mot varandra. Det har hjälpt mig mycket.” 
Elever skolår 5: ”Jag har lärt väldigt mycket de två gånger jag har varit med.” 
Elever skolår 6: ”Tack så mycket för att ni har kommit hit för liksom hela klassen har blivit snällare mot varandra och blir det bråk så finns det alltid någon som kommer in och stoppar det. TACK! 
Elever skolår 6: Tack för att du och Bråkan kom. jag har blivit både stark och snäll. Bråkan, du har ett bra namn och Göran kommer aldrig byta ut dig. Tack och hej!” 
Elev skolår 9: ”Jag har fått lite idéer om vad jag ska göra längre fram. Tack så mycket för att du gjorde allt bra.” 
Elev skolår 9: ” Dina pass har varit en av veckans höjdpunkter under den här månaden:-)” 
Elev skolår 6: ”Detta är en sak man kan komma ihåg ett långt tag”
 Elev skolår 8: ”Du har fått mig att tänka på hur jag är mot folk och vilken roll jag hade och att det kan vara bra med mönsterbryt” 
Elev skolår 7: ”Det var bra att du kom för det är mycket bråk och sånt i vår klass…Och jag kommer fan sakna dig jättemycket. Sluta aldrig med det du gör!! 
Elev skolår 7: ”Tack Göran. Du har verkligen hjälpt mig med att börja tro på mig själv. Jag hoppas eller, nej jag vet att vi kommer träffas igen! 
Elev skolår 8: ”Jag tycker det har varit bra för klassen. Fast var bara med två gånger. Väldigt bra att du kom hit.”
Elev skolår 6: ”Detta är en sak man kan komma ihåg ett långt tag”
 
Klicka i bilderna här nedan och läs mer om hur Inre styrketräning kan utveckla individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.

För att skapa bästa förutsättningar för detta arbete startar jag alltid med en introduktionsutbildning för den aktuella personalgruppen med temat: GRUPPUTVECKLA – VÄRDEGRUNDA – LEDARSKAPA.

Denna grundläggande utbildningsinsats som fokuserar på hur vi pedagoger bryter negativa normer och skapar en verksamhetskultur där alla blir vinnare.
Utbildningsinsatsen kan även köras även utan koppling till INRE STYRKETRÄNING.

3 + 4 =

     Välkommen att höra av dig!

     Ring: 073 5811005,

     mejla: info@gorandavidsson.se

     eller fyll i formuläret.

     Återkopplar inom 24 timmar!

     Glöm ej mattetalet  (för att undvika spam)

073 5811005

Göran Davidsson