Hur står det till på din skola och i det svenska skolsystemet?

Huvudmannens uppdrag är kristallklart. Att skapa en demokratisk, barnrättssäkrad och likvärdig skola där alla blir vinnare! Hur ser det ut idag?

Är barnkonventionen och läroplanens värdegrund en naturlig del i vardagen? Många barn och vuxna i skolan vittnar om otrygghet, kränkningar och mobbning. Många känner sig som förlorare.

Om vi har en verklighet som producerar förlorare i våra skolor har vi kanske, i det tysta, accepterat ett hierarkiskt och kränkningsfrämjande klimat med maktmissbruk och härskartekniker som en naturlig del i systemet.

Nu står vi inför ett val:
Yttre styrning med hårdare tag eller en tryggare och mänskligare skola där vi tillsammans kan göra alla till vinnare.

Vill du gå före och skapa en trygg och respektfull skola där alla blir vinnare?
Hör av dig så gör vi det tillsammans.

Utbildar/inspirerar pedagoger, arbetslag, chefer/ledare, föräldrar/elever.

Erbjuder alltid en unik bokningsgaranti: Helt  tillfreds, eller riv fakturan.

Några av mina uppdrag i skolor:

Västerås Montessoriskola, Västerås kommun,  (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Grundsärskolan, Enköpings kommun (Uppstartsföreläsning)

Sandvikskola,  Järfälla kommun (Uppstartsföreläsning)

Lillsjöskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Brunnaskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Tuppkärrsskolan, Surahammar, Surahammars kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Österbyskolan, Österbybruk, Östhammars kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Hammarskolan, Gimo, Östhammars kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Hammarskolan, Surahammar, Surahammars kommun (Värdegrundsarbete i 8:orna)

Öregrunds skola, Öregrund, Östhammars kommum (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Gräsö skola, Gräsö, Öregrunds kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Västerängsskolan, Bålsta, Håbo kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Hinden (friskola), Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Österledskyrkans fritids, Gamla Uppsala, Uppsala kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Pilskolan, Uppsala, Uppsala kommun. (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Vallbyskolan, Västerås, Västerås kommun (Föreläsning om grupprocesser)

Hedens skola, Sala, Sala kommun  (Heldagsutbildning)

Västerfärneby skola, Västerfärneby, Sala kommun (Heldagsutbildning)

Ol Andersskolan, Skärplinge, Tierps kommun (Heldagsföreläsning)

Vallonskolan, Gimo, Östhammars kommun, (VallVinn, Hela konceptet: Inre styrketräning)

Munksundsskolan, Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning) (handledning)

Lillkyrkaskolan, Lillkyrka, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Örsundsbroskolan, Örsundsbro, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Skolstaskolan, Skolsta, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Grillbyskolan, Grillby, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Fjärdhundraskolan, Fjärdhundra, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Rombergaskolan, Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Enöglaskolan, Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Korsängsskolan, Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Bergvretenskolan, Enköping, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

S:t Ilianskolan, Enköping, Enköpings kommun (Värdegrundsarbete på högstadiet) (Temadagar: Kamratdag)

Hummelstaskolan, Hummelsta, Enköpings kommun (Hela konceptet: Inre styrketräning)

Robinson (friskola) Enköpings kommun (Värdegrundsarbete)

Möckelngymnasiet Karlstad Karlstad kommun (Personalföreläsning)

Bruksgymnasiet, Gimo, Östhammars kommun (Föreläsning för elever och personal)

All personal i de kommunala grundskolorna i Strängnäs kommun (Föreläsning)

De kommunala grundskolorna i Håbo kommun (Öppen föreläsning samt en workshop om grupprocesser)

All kommunal förskolepersonal i Täby kommun (föreläsning)

All kommunal förskolepersonal i Enköpings kommun (föreläsningar)

Skolsta förskola, Enköping, Enköpings kommun (föreläsning)

Ekolslunds förskola, Enköping, Enköpings kommun (föreläsning)

Grillby förskola, Enköping, Enköpings kommun (föreläsning)

Fjärdhundra förskola, Enköping, Enköpings kommun (värdegrundsarbete)

Lillkyrka förskola, Enköping, Enköpings kommun  (värdegrundsarbete)

Hummelsta förskola, Enköping, Enköpings kommun  (föreläsning)

Några omdömen om mig:

Dessa omdömen hittar du på talarförmedlingen Blixtin:
 
”Man blir alltid glad och hoppfull när man träffar Göran. Jag tror att alla organisationer eller företag borde lyssna på någon som Göran ibland. Rekommenderar hans idéer varmt.

– Tommy Starälv Café Samt AB

”Göran är en fantastisk inspiratör och grym på att smitta med glädje, en riktig magiker. Språkan/Bråkan väckte barnens intresse ännu mer. Göran anpassade sig till våra behov och är fantastisk lätt att samarbeta med. Han gav personalen, eleverna och vårdnadshavarna nya verktyg för att sätta ord på sina känslor och förstå att vi har olika stora och starka bubblor, att börja fundera på hur man kan knyta upp knutar och att smitta med glädje. Tillsammans gör vi det!”
Jenny Bonér, tf rektor, Lillsjöskolan, Kungsängen

”Göran berör och ger kraft och mod.”
Karina Vallström, Verksamhetschef Elevhälsan, Tierps kommun
 
”Göran är kunnig och vet ”allt” om barns rättigheter. Han är engagerad och berör på djupet genom att använder sinnrik och inspirerande rekvisita. Han har förmågan att i det enkla se det stora. Han gör skillnad för både stora och små”.

Annie Bernhardsson, specialpedagog/ specialpedagogisk utvecklare, Strängnäs kommun


 

”Göran är otroligt flexibel, skräddarsyr utbildning/föreläsning efter dina behov! Ingen lämnas oberörd av han sätt att förmedla viktiga tankar och kunskap. Inspirerande, modig och genuin.”

– Västernorrlands distrikt av Junis (IOGT-NTO-rörelsen)

Hårdare tag...

Att möta dåligt beteende och en hård och ovänlig skolmiljö med hårdare tag kan ha en dämpande inverkan under en kort period.

Ett stort problem är att hårdare tag implementerar oönskade härskartekniker som går stick i stäv med läroplanens intentioner.
Arga tillrättavisningar, skäll och andra typer av disciplinära åtgärder triggar igång våra stressystem där fokus hamnar på överlevnad. Utvecklingsklimatet gynnas ej varken för personal eller elever.

Tillit, trygghet, arbetsglädje, engagemang och vänlighet blir ofta bristvaror i sådana system. 

Vill man skapa en vänligare och mer hållbar förändring krävs ett långsiktigt arbete med tre parallella delar.

1. gruppernas jargong och utveckling

2. de gemensamma värderingarna och

3. det pedagogiska ledarskapet.

I mina föreläsningar och utbildningar fokuserar jag gärna på ”mina” tre verb: Grupputveckla, värdegrunda och ledarskapa.

Får i dagsläget många uppdragsförfrågningar om längre förändringsarbeten i pedagogisk verksamhet. (…som kräver cirka fem veckors intensivt utvecklingsarbete)

Tyvärr räcker inte tiden till ibland. Därför finns det också möjlighet att boka en komprimerad kompetensfortbildning.

Upplägget kan se olika ut, men bör motsvara minst en heldagsutbildning. Kan läggas som en heldagsutbildning eller som en serie kompetensutvecklingspass där personalen får ”växor” mellan passen.

Det viktiga är att all personal är med på tåget och är intresserade av att göra en gemensam ”utvecklingsresa”.

Vill ge personal inom pedagogisk verksamhet inspiration om en respektfull filosofi som bryter negativa mönster. Utbildningen syftar till att ge en hälsofrämjande känsla av kontroll* tillsammans med föräldrar och elever. (*ökat kasamvärde: meningsfullt, begripligt och hanterbart) 

Grupputveckla
Ger varje ledare förståelse och grupputvecklingskompetens . Aldrig mer upplevs grupper som ”omöjliga” eller ”svåra”. Varje pedagog får kunskapen om de naturliga faserna varje grupp genomgår och vad man som ledare gör för att utveckla ett tillitsskapande och respektfullt klimat

Värdegrunda
Fokuserar på ett gemensamt värdegrundsspråk och en gemensam värdegrundsriktning där vi alla blir medvetna om att vi alla ständigt värdegrundar i allt vi säger och gör (och allt vi inte säger och inte gör)

Ledarskapa
Fokuserar på ett salutogent tankemönster där vi som ledare och pedagoger fungerar som smittande hälsofrämjare för oss själva och andra. Kopplar ihop vår roll som ledare och förebild till vår viktiga roll att grupputveckla och värdegrunda.

Hör av dig om du vill ha referenser.

Några utvärderingskommentarer från ett av mina senaste uppdrag: .

”Positivt, glatt, lättsamt och en härlig stämning har inträtt på skolan”

”Helt fantastiskt. Detta gynnar eleverna oerhört mycket. Skulle så gärna vilja arbeta mer med dig på klassnivå. Jag kommer definitivt att fortsätta att jobba med inre styrketräning.”

”Helt fantastiskt!, Kul att barnen blev så engagerade också! ??”

”Fantastisk fortbildning. Vill ha mer av detta! Hela skolan behöver jobba aktivt med att använda ord och begrepp som du gett oss.”

Lågaffektivt bemötande...

Att möta aggressivitet med ett lågaffektivt bemötande har ofta en lugnande inverkan i stunden.
Ett lågaffektivt bemötande har, i sig, ingen riktning och skapar på sin höjd förutsättningar för att bygga relationer och skapa utveckling tillsammans med alla i systemet. Om inte ett relationsbyggande görs parallellt tillsammans med det lågaffektiva bemötandet uteblir de positiva effekterna.

Vill man skapa en hållbar förändring krävs ett mer långsiktigt arbete med tre parallella delar.

1. gruppernas jargong och utveckling

2. de gemensamma värderingarna och

3. det pedagogiska ledarskapet.

I mina föreläsningar och utbildningar fokuserar jag på ”mina” tre verb: Grupputveckla, värdegrunda och ledarskapa.

Vad är inre styrketräning

Inre styrketräning är ett effektivt utvecklingspaket för all pedagogisk verksamhet. Genom att få alla (pedagoger, föräldrar och elever) att enas om en gemensam värdegrundsriktning och dela ett enkelt och gemensamt värdegrundsspråk kan vi snabbt bryta negativa mönster.

Garanti utlovas! Om den samlade utvärderingen inte ger ett ”helt klart positivt resultat” ges uppdragsgivare möjlighet att riva fakturan! 

Håller ni till runt Mälaren försöker jag i möjligaste mån erbjuda kostnadsfria informationsmöten.
Kontakta mig via mail, mobil eller via kontaktformuläret.

 

Vad kostar en heldagsutbildning i en förskola eller skola?

Alla verksamheter som på ett eller annat sätt vill göra världen lite bättre för den yngre generationen erbjuds ett bra paketpris. Kontakta mig och berätta vad ni har för idéer/planer, så skickar jag en offert. Helt utan förpliktelser.

”Bra start på ett förbättringsarbete.Tror att det kan kan bli betydligt bättre på skola på grund av ditt arbete. Det har varit väldigt inspirerande! Tack för det!” 

”Startat igång många tankar. Otroligt inspirerande genuint och hjärtligt engagemang från din sida.”

 ”Jag har märkt att eleverna har börjat fundera på hur alla trivs i klassen. Jag har också fått mycket idéer om hur jag kan jobba vidare med detta.”

 ”Mycket bra projekt!!! Alla skolor skulle behöva detta redan från åk 1!”

”Inspirerande. Du gav mig nya krafter.” ”Många bra pedagogiska grepp. Dessutom rolig och underhållande dag.”

”Viktiga diskussioner och tankar att ta med sig till verksamheten” 

”Positiv och inspirerande dag! Skulle vilja ha dig i klassrummet varje dag.”

”Toppen med konkreta tips. Skulle vilja ha den här föreläsningen bland personal åk 7-9”

”Kanon att vi tillsammans i alla elevhälsor får möjlighet att träffas. Att vi dessutom fick DIG som positiv tankeväckande injektion var bara KANON!”

”Massor med inspiration och idéer som gav oss tilltro till oss själva att kunna utvecklas som pedagoger.”

”En helt fantastisk upplevelse. Föreläsningen hade både hjärta och hjärna!”

”Precis vad vi behöver.”

”Bra exempel som ger nya ”bilder” på hur? Tusen tack!” 

”En väldigt bra och tänkvärd föreläsning! Tack!”

”Superduktig talare. En stjärna i klassrummet. Synd att inte fler föräldrar kunde komma till föräldramötet.”

”Gett både eleverna och lärarna en massa bra saker att tänka på”

 ”Superbra. Inspirerande.” ”Svårt att veta hur vi kan ”föra över” detta på resterande klasser i år 5″ (som ej deltog i projektet)

Aktuella ämnen

Ämnen om hur vi tillsammans utvecklar det pedagogiska ledarskapet och skapar en värdegrundad verksamhetskultur där alla är trygga och drar åt samma håll?

Kort presentation av pedagogen Göran Davidsson

Göran startade sin pedagogiska bana som mellanstadielärare på 80-talet. Under många år har Göran haft en central stöd- och utvecklingstjänst i Enköpings kommun med uppdraget att coacha pedagoger, förskolechefer, rektorer och elevhälsopersonal. Göran har under många år fokuserat på fyra huvudområden: pedagogiskt ledarskap, specialpedagogik, grupputveckling och värdegrundsarbete.

Görans vision är att skapa en tryggare och hjärtligare skola där alla kan känna sig som vinnare. Görans specialitet är att få elever, föräldrar och personal att kroka arm och gå i takt.

Föreläsningarna kan ses som kompetensfortbildning och en inspirationskälla för personal inom all pedagogisk verksamhet. Görans föreläsningar är läroplansförankrade och budskapet förstärks med visuella beskrivningar och förtydligande berättelser från den pedagogiska vardagen.

Tillsammanskraft

Målgrupp: Personal inom förskola och skola

En föreläsning om hur vi som pedagoger kan utveckla vår pedagogiska professionalitet och rusta oss med en stresstålig pedagogisk superkraft som gör alla till vinnare.

Göran föreläser om att en pedagogisk ledarstil alltid förmedlar en värdegrund. Han menar att det därför är viktigt att det pedagogiska ledarskapet alltid är i samklang med våra styrdokument.

Göran Davidsson tar upp problematiken med stress och hur vi under pressade situationer tyvärr lätt kan ta till de snabba och ogenomtänkta lösningarna som kan befästa och i värsta fall eskalera negativa situationer.

Han lyfter en tillsammansfilosofi* som hjälper pedagoger att ta rollen som lågaffektiva men kraftfulla ledare utan att tjata, hota, straffa eller belöna. I föreläsningen utgår Göran från ordet KRAFT och lyfter fem grundläggande punkter som får oss att göra alla till vinnare även i pressade och stressade situationer.

*inspiration av Ross W. Greene

 

Det finns inga omöjliga grupper

Det finns inga omöjliga grupper

Målgrupp: Personal inom förskola och skola

Utan kunskap om gruppers naturliga utvecklingsfaser är det lätt att stå handfallen inför hierarkiska grupproblem som härskarlekar, mobbning, kränkningar och utanförskap.

Sedan 2007 har Göran stöttat förskolor och skolor med att utveckla tillit i grupper. Han menar att vi som pedagoger behöver utveckla en grupputvecklingskompetens. Göran föreläser om hur oro och stök kan hanteras med ett respektfullt och situationsanpassat ledarskap som går i linje med läroplanens grundsyn.

Med hjälp av forskningsbaserade modeller* och ett förklarande grupputvecklingsrep visualiserar Göran det vi som pedagoger behöver veta för att kunna leda alla typer av grupper.

Aldrig mer blir grupper ”svåra” eller ”omöjliga”. Synsättet och tilliten till den egna förmågan förändras då man inser att alla grupper befinner sig i olika faser och att vi som pedagoger kan få grupper att utvecklas och skapa trygghet, trivsel och samhörighet.

* FIRO och Susan A. Wheelands modell

Värdegrunda via hjärtat

Värdegrunda via hjärtat

Målgrupp: Personal inom förskola och skola

En föreläsning om hur vi får alla* att dra åt samma håll med hjälp av ett gemensamt och respektfullt värdegrundstänk.

 Göran Davidsson har jobbat med värdegrundsfrågor i förskolor och skolor i mer än trettio år. Göran visar praktiskt hur vi kan komma igång med ett helhjärtat värdegrundsarbete som utvecklar empati, social kompetens och inre styrka. Föreläsningen ger konkreta tips och kreativa idéer om hur vi som pedagoger kan utveckla ansvarskänsla, samarbetsförmåga och hänsynstagande bland barn och ungdomar.

*personal, föräldrar och elever/barn

Förebygg stök och ohälsa (Inre styrketräning)

Målgrupp: Pedagoger som vill skapa en tryggare och mänskligare skola

Är du trött på oro och stök och vill skapa en tryggare och mänskligare skolsituation? Inre styrketräning är ett upplyftande värdegrundsupplägg som snabbt vänder negativa mönster i klasser och skolor. Klicka här för att läsa mer. Hör av dig så kan vi börja med att boka in ett kostnadsfritt infomöte.

I en likvärdig skola blir alla vinnare

Målgrupp: Huvudmän och skolledare/chefer

En visionsinriktad föreläsning om hur vi skapar en skola där alla lyckas.

Huvudmannens uppdrag är kristallklart. Att skapa en demokratisk, barnrättssäkrad och likvärdig skola där alla blir vinnare! Hur ser det ut idag? Hur står det till i det svenska skolsystemet? Är barnkonventionen och läroplanens värdegrund en naturlig del i vardagen? Många barn och vuxna i skolan vittnar om otrygghet, kränkningar och mobbning. Mer än 20 000 barn är hemmasittare.

Om vi har en verklighet som producerar förlorare i våra skolor har vi kanske, i det tysta, accepterat ett hierarkiskt och kränkningsfrämjande klimat med maktmissbruk och härskartekniker som en naturlig del i systemet.

En föreläsning som utmanar och förtydligar det val vi står inför: Yttre styrning med hårdare tag eller en tryggare och mänskligare skola där vi tillsammans kan göra alla till vinnare.

Magiska värden som förändrar världen

Är vi rustade då FN:s barnkonvention blir lag?

Målgrupp: Personal inom förskola och skola

Förskolan och skolan ska vara en demokratisk, barnrättssäkrad och jämlik verksamhet där alla utvecklas på bästa sätt. En föreläsning som sätter fingret på FN:s konvention om barnets rättigheter.

Fram till dess att barnkonventionen blir lag åker Göran runt till bibliotek och skolor med en föreställning om Barnets rättigheter. Under 60 minuter ger han barnen (5-12 år) och personalen en barnrättsgrund att bygga vidare på.

Göran föreläser om vikten av att vi pedagoger har kompetens inom området som vi kan förmedla till barn, ungdomar och vuxna. Göran visar hur vi med enkla medel själva kan skapa ett pedagogiskt barnrättsmaterial om barnkonventionens fyra huvudprinciper. Ett egentillverkat och anpassat material som inte kräver goda språkkunskaper och kan finnas på varje förskola/skola. Materialet som är visuellt och tydligt kan vara en hjälp för pedagoger att sprida budskapet om Barnets rättigheter till barn/elever och inte minst föräldrar med språksvårigheter.

5 + 5 =

     Välkommen att höra av dig!

     Ring: 073 5811005,

     mejla: info@gorandavidsson.se

     eller fyll i formuläret.

     Återkopplar inom 24 timmar!

     Glöm ej mattetalet  (för att undvika spam)

073 5811005

Göran Davidsson