Behöver ni hjälp med att bryta negativa jargonger och dra igång en positiv spiraleffekt där grundläggande sociala färdigheter tränas?

Genom att introducera Inre styrketräning på din skola kan vi förebygga våld, mobbning och andra härskartekniker. Tillsammans (elever, personal och föräldrar) kan vi kroka arm och förankra den värdegrunden som läroplanen förmedlar.

Utbildningsinsatsen som riktar sig till elever, föräldrar och pedagoger fokuserar på hur vi tillsammans kan bryta negativa normer och skapa en verksamhetskultur som tränar våra inre mentala styrkor.

Genom att utveckla styrkorna godhet, empati, självkänsla och social kompetens skapas en stabil, hållbar och smittsam verksamhetskultur där alla blir vinnare.

/Göran

PS. Utbildningsinsatsen kan också köras enbart för pedagoger som sedan tar över och jobbar vidare med att sätta igång arbetet med elever och föräldrar. (Detta kan ske med eller utan kontinuerliga utbildningsinsatser.) DS

1

 Elevutvärdering: “Det var intressant och nytt. Vi har nog aldrig haft det så kul med varandra och jag tycker att jag verkligen kunde vara mig själv då” 

2

Elevutvärdering: “Jag fick lära mig att smitta med glädje, så jag smittade hela min familj då jag kom hem.” 

3

Elever skolår 6: “Tack så mycket för att ni har kommit hit för liksom hela klassen har blivit snällare mot varandra och blir det bråk så finns det alltid någon som kommer in och stoppar det. TACK! 

4

Elever skolår 6: Tack för att du och Superstyrkan kom. jag har blivit både stark och snäll. Tack och hej!” 

5

Elev skolår 9: “Jag har fått lite idéer om vad jag ska göra längre fram. Tack så mycket för att du gjorde allt bra.” 

6

Elev skolår 9: ” Dina pass har varit en av veckans höjdpunkter under den här månaden:-)” 

7

Elev skolår 6: “Detta är en sak man kan komma ihåg ett långt tag”

8

 Elev skolår 8: “Du har fått mig att tänka på hur jag är mot folk och vilken roll jag hade och att det kan vara bra med mönsterbryt” 

9

Elev skolår 7: “Det var bra att du kom för det är mycket bråk och sånt i vår klass…Och jag kommer fan sakna dig jättemycket. Sluta aldrig med det du gör!! 

10

Elev skolår 7: “Tack Göran. Du har verkligen hjälpt mig med att börja tro på mig själv. Jag hoppas eller, nej jag vet att vi kommer träffas igen! 

11

Elev skolår 8: “Jag tycker det har varit bra för klassen. Fast var bara med två gånger. Väldigt bra att du kom hit.”

13

Elev skolår 6: “Hej Göran, dina lektioner har verkligen gjort skillnad i vår klass. Man är snällare nu och bryr sig mycket mer. Jag hoppas att vi kan få träffa dig igen.”

14

Elev skolår 6: “Jag gillade dina lektioner för att allt du sa var så viktigt att läta sig och det vara roligt att träffa Superstyrkan.”

INRE STYRKETRÄNING

Barn och ungdomar behöver fortbildning precis som vi vuxna.

De behöver, precis som vi vuxna, utveckla sina (och gruppens) sociala förmågor, den personliga värdegrunden och ett ansvarsfullt personligt ledarskap.

ANSVAR – SAMARBETE – STIL

INRE STYRKETRÄNING erbjuds som en aha-utbildning för de äldre eleverna och som en lättsam kurs med magi och buktaleri till barn- och elevgrupper till de yngre F-6. Alla pass anpassas efter behov och mognad i gruppen.

Nedan kan du läsa om 23 olika fortbildningspass som utvecklar individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.

Kan anpassas efter grupp:

  • GRUNDSKOLOR F-6 (Superstyrkan på kurs) 
  • GRUNDSKOLOR 7-9 (Aha-utbildning)
  • FÖRSKOLOR (5-åringar) Superstyrkan på kurs)
  • GYMNASIESKOLOR (Aha-utbildning)
Utvärderingar

UTVÄRDERINGAR inre styrketräning

 

En sammanfattning från utvärderingar 2007-2015 (Inre styrketräning).

Här kan du läsa några av personalens utvärderingskommentarer från olika skolor i Enköpings kommun.

Utvärdering Inre styrketräning personal pdf-fil

Korta utvärderingskommentarer från de yngsta (F-3)

”Det va kul för att han försökte bereta så vi förstog.”

”Han har gjort mycke nytta i klassen.”

”Göran lärde oss jättemycket om inre styrketräning.”

”Göran lärde oss jättebra saker som man har nytta av.”

”Jag tycker Görans lektioner är roliga men bra!”

”Man fik jete myke inreskyketrening.”

Här kan du läsa några utvärderingar av elever som genomgått konceptet ”Bråkan på kurs” Inre styrketräning i en trea!

Elever 4-6 skriver:

”Det du sa var jätteviktigt för mig. tack för det.”

”Det var bra för någon gång behöver man det du pratade om.”

”Jag vill bara tacka dig för att du fick mig att inse hur viktigt det är att vara sig själv! det fick mig att öka mitt självkänsla. Tack ännu en gång!. Det är guld värt!”

”Hej Göran jag tycker att det var bra att du kom till oss för att jag lärde mig saker som jag inte visste så tack!”

Ett utvärderingsbrev från en elev angående ”Inre styrketräning” 4-6 (pdf-fil)

I de äldre årskurserna (7-9) skriver eleverna i en klass bland annat:

”Det har blivit kul att gå i skolan, Det har blivit bra stämning.”

”Det här har varit lärorikt.”

”Det har varit bra. Man lär sig mycket med det här.”

”Jag tror att alla vi i klassen är sjukt tacksamma över att du har varit här.”

”Jag tycker att det är grymt bra det Göran gör. Kuratorer borde också prata så här då kanske utsatta skulle få mod att prata om det.”

”Det var sjukt kul att du var här och jag hoppas att du fortsätter med det du gör för det är du grym på! hoppas du kommer nån mer gång”.

”Jag tycker att det har varit grymt bra att du har varit här och hjälpt oss i klassen.Vi är tacksamma för det! Du har förändrat mycket i det jag tänker och fått mig att förstå mycket. Tex att tanken bestämmer mycket och att göra mönsterbryt är starkt. Tack Göran, du är speciell.”

”Det har varit bra att du har varit här för att det har varit ganska mycket mobbning i klassen men det har blivit bättre sen de sista gångerna du varit här. Tack!”

”Det fick nog många att ställa om sig.”

INRE STYRKETRÄNING är ett proaktivt värdegrundsarbete som utvecklats för grundskolan.

MÅLSÄTTNING

Inre styrketräning vill:

  • skapa en bra grogrund för social utveckling.
  • ge personal, föräldrar och barn/elever ett gemensamt värdegrundsspråk.
  • ge inspiration och hälsofrämjande värdegrundsverktyg till elever, personal och föräldrar.

Några av skolorna som bokat konceptet "inre styrketräning" (under minst fyra veckor):

Tjustaskolan,  Upplands bro kommun

Enöglaskolan Enköping, Enköpings kommun

Västerås Montessoriskola, (friskola) Västerås

Lillsjöskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun

Brunnaskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun

Tuppkärrsskolan, Surahammar, Surahammars kommun

Österbyskolan, Österbybruk, Östhammars kommun

Hammarskolan, Gimo, Östhammars kommun

Öregrunds skola, Öregrund, Östhammars kommum

Gräsö skola, Gräsö, Öregrunds kommun

Västerängsskolan, Bålsta, Håbo kommun

Friskolan Hinden, Enköping, Enköpings kommun

Österledskyrkans fritids, Gamla Uppsala, Uppsala kommun

Pilskolan, Uppsala, Uppsala kommun

Munksundsskolan, Enköping, Enköpings kommun

Lillkyrkaskolan, Lillkyrka, Enköpings kommun

Örsundsbroskolan, Örsundsbro, Enköpings kommun

Skolstaskolan, Skolsta, Enköpings kommun

Grillbyskolan, Grillby, Enköpings kommun

Fjärdhundraskolan, Fjärdhundra, Enköpings kommun

Rombergaskolan, Enköping, Enköpings kommun

Enöglaskolan, Enköping, Enköpings kommun

Korsängsskolan, Enköping, Enköpings kommun

Bergvretenskolan, Enköping, Enköpings kommun

S:t Ilianskolan, Enköping, Enköpings kommun

Hummelstaskolan, Hummelsta, Enköpings kommun

Boka en kompetensfortbildning

Får i dagsläget många uppdragsförfrågningar om inre styrketräning (som kräver cirka fem veckors intensivt utvecklingsarbete)

Tyvärr räcker inte tiden till ibland. Därför finns det också möjlighet att boka en komprimerad kompetensfortbildning för vuxna.
Upplägget kan se olika ut. Bör vara minst en heldagsutbildning. Kan också läggas som en serie kompetensutvecklingspass där personalen får “växor” mellan passen.

Det viktiga är att all personal är med på tåget och är motiverade att göra en gemensam “utvecklingsresa”.

Kompetensfortbildningen ger personalgrupper inspiration om respektfulla verktyg som bryter negativa skolmönster och ger ökat kasamvärde* (*en hälsofrämjande känsla av att vardagen känns meningsfull, begriplig och hanterbar)
 
Tre ord är centrala i mina kompetensfortbildningar:
grupputveckla – värdegrunda – ledarskapa.
 

1. Grupputveckla
Ger varje medarbetare förståelse och grupputvecklingskompetens . Aldrig mer upplevs grupper som “omöjliga”. Varje pedagog får kunskapen om de naturliga faserna varje grupp genomgår och vad man som ledare gör för att utveckla ett tillitsskapande och respektfullt samhörighetsklimat.

 

2. Värdegrunda

Lyfter möjligheten att skapa ett gemensamt värdegrundsspråk och en gemensam värdegrundsriktning där vi alla blir medvetna om att vi alla ständigt värdegrundar i allt vi säger och gör.

 
3.
 Ledarskapa
Fokuserar på ett salutogent tankemönster där vi som ledare kan rusta oss för negativ påverkan och fungera som smittande hälsofrämjare för oss själva och andra.
Kopplar ihop vår roll som ledare och förebild till vår viktiga roll att grupputveckla och värdegrunda.

Hör av dig om du vill ha referenser.

Några utvärderingskommentarer från ett av mina senaste uppdrag:

 

“Positivt, glatt, lättsamt och en härlig stämning har inträtt på skolan”
 
“Helt fantastiskt. Detta gynnar eleverna oerhört mycket. Skulle så gärna vilja arbeta mer med dig på klassnivå. Jag kommer definitivt att fortsätta att jobba med inre styrketräning.”
 
“Helt fantastiskt!, Kul att barnen blev så engagerade också! 🙂”
 
“Fantastisk fortbildning. Vill ha mer av detta! Hela skolan behöver jobba aktivt med att använda ord och begrepp som du gett oss.”

 
 

Klicka i bilderna här nedan och läs mer om hur Inre styrketräning kan bidra till att utveckla individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.

 

Facebook

Göran Davidssons sida

Facebook

företagssidan

Twitter

@GoranDavidsson

LinkedIn

/görandavidsson/

Instagram

/gorandavidsson.se/

Youtube

/channel/UCJPVxpMylObkIcFMMwQUJrA/

Mail

Skicka gärna e-post eller ring om du hellre vill:

073 5811005

Du kan också fylla i formuläret här nedan:

KONTAKTFORMULÄR

2 + 6 =

X