Behöver ni hjälp med att bryta negativa jargonger och dra igång en positiv spiraleffekt där grundläggande sociala färdigheter tränas?
Genom att introducera Inre styrketräning på din skola kan vi förebygga våld, mobbning och andra härskartekniker. Tillsammans (elever, personal och föräldrar) kan vi kroka arm och förankra den värdegrunden som läroplanen förmedlar.
Utbildningsinsatsen som riktar sig till elever, föräldrar och pedagoger fokuserar på hur vi tillsammans kan bryta negativa normer och skapa en verksamhetskultur som tränar våra inre mentala styrkor.
Genom att utveckla styrkorna godhet, empati, självkänsla och social kompetens skapas en stabil, hållbar och smittsam verksamhetskultur där alla blir vinnare.
/Göran
PS. Utbildningsinsatsen kan också köras enbart för pedagoger som sedan tar över och jobbar vidare med att sätta igång arbetet med elever och föräldrar. (Detta kan ske med eller utan kontinuerliga utbildningsinsatser.) DS
INRE STYRKETRÄNING
Barn och ungdomar behöver fortbildning precis som vi vuxna.
De behöver, precis som vi vuxna, utveckla sina (och gruppens) sociala förmågor, den personliga värdegrunden och ett ansvarsfullt personligt ledarskap.
ANSVAR – SAMARBETE – STIL
INRE STYRKETRÄNING erbjuds som en aha-utbildning för de äldre eleverna och som en lättsam kurs med magi och buktaleri till barn- och elevgrupper till de yngre F-6. Alla pass anpassas efter behov och mognad i gruppen.
Nedan kan du läsa om 23 olika fortbildningspass som utvecklar individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.
Kan anpassas efter grupp:
- GRUNDSKOLOR F-6 (Superstyrkan på kurs)
- GRUNDSKOLOR 7-9 (Aha-utbildning)
- FÖRSKOLOR (5-åringar) Superstyrkan på kurs)
- GYMNASIESKOLOR (Aha-utbildning)
Utvärderingar
UTVÄRDERINGAR inre styrketräning
En sammanfattning från utvärderingar 2007-2015 (Inre styrketräning).
Här kan du läsa några av personalens utvärderingskommentarer från olika skolor i Enköpings kommun.
Utvärdering Inre styrketräning personal pdf-fil
Korta utvärderingskommentarer från de yngsta (F-3)
”Det va kul för att han försökte bereta så vi förstog.”
”Han har gjort mycke nytta i klassen.”
”Göran lärde oss jättemycket om inre styrketräning.”
”Göran lärde oss jättebra saker som man har nytta av.”
”Jag tycker Görans lektioner är roliga men bra!”
”Man fik jete myke inreskyketrening.”
Här kan du läsa några utvärderingar av elever som genomgått konceptet ”Bråkan på kurs” Inre styrketräning i en trea!
Elever 4-6 skriver:
”Det du sa var jätteviktigt för mig. tack för det.”
”Det var bra för någon gång behöver man det du pratade om.”
”Jag vill bara tacka dig för att du fick mig att inse hur viktigt det är att vara sig själv! det fick mig att öka mitt självkänsla. Tack ännu en gång!. Det är guld värt!”
”Hej Göran jag tycker att det var bra att du kom till oss för att jag lärde mig saker som jag inte visste så tack!”
Ett utvärderingsbrev från en elev angående ”Inre styrketräning” 4-6 (pdf-fil)
I de äldre årskurserna (7-9) skriver eleverna i en klass bland annat:
”Det har blivit kul att gå i skolan, Det har blivit bra stämning.”
”Det här har varit lärorikt.”
”Det har varit bra. Man lär sig mycket med det här.”
”Jag tror att alla vi i klassen är sjukt tacksamma över att du har varit här.”
”Jag tycker att det är grymt bra det Göran gör. Kuratorer borde också prata så här då kanske utsatta skulle få mod att prata om det.”
”Det var sjukt kul att du var här och jag hoppas att du fortsätter med det du gör för det är du grym på! hoppas du kommer nån mer gång”.
”Jag tycker att det har varit grymt bra att du har varit här och hjälpt oss i klassen.Vi är tacksamma för det! Du har förändrat mycket i det jag tänker och fått mig att förstå mycket. Tex att tanken bestämmer mycket och att göra mönsterbryt är starkt. Tack Göran, du är speciell.”
”Det har varit bra att du har varit här för att det har varit ganska mycket mobbning i klassen men det har blivit bättre sen de sista gångerna du varit här. Tack!”
”Det fick nog många att ställa om sig.”
INRE STYRKETRÄNING är ett proaktivt värdegrundsarbete som utvecklats för grundskolan.
MÅLSÄTTNING
Inre styrketräning vill:
- skapa en bra grogrund för social utveckling.
- ge personal, föräldrar och barn/elever ett gemensamt värdegrundsspråk.
- ge inspiration och hälsofrämjande värdegrundsverktyg till elever, personal och föräldrar.
Några av skolorna som bokat konceptet "inre styrketräning" (under minst fyra veckor):
Tjustaskolan, Upplands bro kommun
Enöglaskolan Enköping, Enköpings kommun
Västerås Montessoriskola, (friskola) Västerås
Lillsjöskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun
Brunnaskolan, Kungsängen, Upplands-bro kommun
Tuppkärrsskolan, Surahammar, Surahammars kommun
Österbyskolan, Österbybruk, Östhammars kommun
Hammarskolan, Gimo, Östhammars kommun
Öregrunds skola, Öregrund, Östhammars kommum
Gräsö skola, Gräsö, Öregrunds kommun
Västerängsskolan, Bålsta, Håbo kommun
Friskolan Hinden, Enköping, Enköpings kommun
Österledskyrkans fritids, Gamla Uppsala, Uppsala kommun
Pilskolan, Uppsala, Uppsala kommun
Munksundsskolan, Enköping, Enköpings kommun
Lillkyrkaskolan, Lillkyrka, Enköpings kommun
Örsundsbroskolan, Örsundsbro, Enköpings kommun
Skolstaskolan, Skolsta, Enköpings kommun
Grillbyskolan, Grillby, Enköpings kommun
Fjärdhundraskolan, Fjärdhundra, Enköpings kommun
Rombergaskolan, Enköping, Enköpings kommun
Enöglaskolan, Enköping, Enköpings kommun
Korsängsskolan, Enköping, Enköpings kommun
Bergvretenskolan, Enköping, Enköpings kommun
S:t Ilianskolan, Enköping, Enköpings kommun
Hummelstaskolan, Hummelsta, Enköpings kommun
Boka en kompetensfortbildning
Får i dagsläget många uppdragsförfrågningar om inre styrketräning (som kräver cirka fem veckors intensivt utvecklingsarbete)
Tyvärr räcker inte tiden till ibland. Därför finns det också möjlighet att boka en komprimerad kompetensfortbildning för vuxna.
Upplägget kan se olika ut. Bör vara minst en heldagsutbildning. Kan också läggas som en serie kompetensutvecklingspass där personalen får “växor” mellan passen.
Det viktiga är att all personal är med på tåget och är motiverade att göra en gemensam “utvecklingsresa”.
1. Grupputveckla
Ger varje medarbetare förståelse och grupputvecklingskompetens . Aldrig mer upplevs grupper som “omöjliga”. Varje pedagog får kunskapen om de naturliga faserna varje grupp genomgår och vad man som ledare gör för att utveckla ett tillitsskapande och respektfullt samhörighetsklimat.
Lyfter möjligheten att skapa ett gemensamt värdegrundsspråk och en gemensam värdegrundsriktning där vi alla blir medvetna om att vi alla ständigt värdegrundar i allt vi säger och gör.
3. Ledarskapa
Hör av dig om du vill ha referenser.
Några utvärderingskommentarer från ett av mina senaste uppdrag:
Klicka i bilderna här nedan och läs mer om hur Inre styrketräning kan bidra till att utveckla individer, grupper och verksamheter och på sikt vårt samhälle och vår värld.